Mikrochip, kutyachip

A kutyachip kötelező!

A tulajdonosok törvény által előírt kötelessége biztosítani, hogy a kutyachip, azaz mikrochip minden 4 hónapos kort betöltött kutyus bőre alá beültetésre kerüljön. A behelyezést végző állatorvosnak regisztrálnia kell az állat adatait az országos központi adatbázisba (PetVet data).  Veszettség ellen is csak mikrochippel jelölt kutya oltható.

Miért jó?

1. Az emberekért. Elsősorban bennünket véd a feleslegesen beadott, kutyaharapás utáni (bővebben itt) veszettség elleni sorozat oltástól. Az egyedi megjelölésnek köszönhetően, az azonosítás után az adatbázisból lehívhatók az állat oltási adatai, így érvényes oltás esetében, ha az állat nem aggályos veszettség szempontjából, nem kell oltási sorban részesíteni az áldozatot.
  2. A gazdiért. Ha elveszik, ellopják kedvencét, amint állatorvoshoz kerül (akár kivizsgálásra, akár oltásra), az első lépés a kutyachip ellenőrzése. Az adatbázisból rögtön kiderül, hogy nem ők a jogos tulajdonosok. Emiatt nagyon fontos, hogy ha adataiban változás történik, jelentse be állatorvosánál, aki átírja az adatbázisban. A mikrochip regisztráció és az adatmódosítás nálam INGYENES, hiszen közös érdekünk!
  3. A kutyákért. Elszökött, kóborló kutyusok hazakerülhetnek a mikrochip segítségével. Korábban főleg csak állatvédő szervezetekre számíthattunk, akik begyűjtötték az utcán éhező, legyengült kedvenceinket, és szerencsés esetben új otthonra leltek, ha örökbe fogadta őket valaki. Rosszabb esetben, a menhelynek gondolt gyepmesteri telepeken, a limitált férőhelyek miatt, a kötelező 14 napos megfigyelés után végleges elaltatás várt rájuk. A törvénynek köszönhetően mára minden kutyáról feltételezhetjük, hogy rendelkeznek chippel, így ha hazáig követ egy kedves szőrmók, nem kell lelkiismeret-furdalástól terhelten elzavarnunk, csak elvinni egy mikrochip leolvasásra egy közeli állatorvoshoz, és ha megvan a gazdi, már haza is kerülhet :).

Mi is az a mikrochip?

a mikrochip vagy másnéven kutyachip alig nagyobb, mint egy rizsszem
a mikrochip alig nagyobb, mint egy rizsszem

A kutyachip tartós megjelölésre szolgáló, rizsszemnyi méretű, általában üvegkapszulába zárt kis eszköz. Az állat bőre alá injekciózva ülteti be az állatorvos (más nem végezheti!), így a beadása sem fájdalmasabb egy oltásnál. A tű ugyan vastagabb, de éles, mint egy szike, és a szövetekre is kisebb feszítő hatás hárul, mint egy 1cm3 térfogatú vakcina esetén. Saját energiaforrással nem rendelkezik, egy speciális mikrochipleolvasó által gerjesztett hullámokra válaszol egy 15 számjegyű kóddal. Ezt a 15 számjegyű kódot ragasztjuk be az oltási könyvbe, ehhez rendeljük az adatbázisban a tulajdonos elérhetőségeit, az állat adatait, oltottsági státuszát. Magától nem sugároz, nem veszélyes, nem gyullad meg, és általában, semmilyen szörnyűséget nem művel néhány hiedelemmel ellentétben :). Tisztázni kell még, ha már itt tartunk, hogy NEM nyomkövető. Ha eltűnik egy kutyus, nem tudjuk megmondani, hol van – a kutya „talál haza”, oly módon, hogy ha eljut állatorvoshoz, értesítjük a gazdit.

Létezik GPS alapú, nyakörvre szerelhető nyomkövető is, ez azonban nem kötelező.

Mikrochip helyett minichip!

A hagyományos mikrochip mérete 12x2mm. Ez is nagyon kicsi, de én  még kisebb, mindössze 8×1,4mm méretű minichippet használok, tovább minimalizálva a szúrási csatornát. A legkisebb ölebeknek, és kiscicáknak is ideális :).

minichip mikrochip helyett! A legkisebbeknek is idális kutyacjhip, ára csak 3500 Ft! házhoz jön az állatorvos

további információk a Magyar Állatorvosi Kamara honlapján.

Dr. Menyhért Zsuzsanna

error: Content is protected !!