Fogkő eltávolítás, szájhigiénia

A fogkő eltávolítás jelentősége

Kutyák és macskák esetében is rendkívül fontos a rendszeres, minimum évente, de inkább félévente végzett szájüregi, fogászati vizsgálat.

súlyos fogköves kutya, egész páncélt alkot a felrakódás

súlyos fogkövesség

a kilazult, menthetetlen fogak eltávolítása és a maradó szemfogak fogkő eltávolítása után
foghúzás és fogkő eltávolítás után

Miért alakul ki a fogkő?

Házi kedvenceink etetése mind a táplálék összetételében, mind állagában – formájában jelentősen eltér az ősi, vagy vadon élő rokonaikétól. A főtt, puha házikoszt, a konzerv tápok, vagy a válogatós cicák körében népszerű, aszpikos alutasakos ínyenc falatkák nem késztetik rágásra az állatot. A gyengébb minőségű, olcsóbb száraz tápok szétharapva porlanak, és az előbb felsorolt táplálékokhoz hasonlóan vastag bevonatot képeznek a fogak felületén. Ezeken az ételmaradékokon a szájüregben élő baktériumok elszaporodva létrehozzák a lepedéket, melybe a nyálból ásványi sók rakódnak le, egyre növekvő fogkövet képezve. Általában ez az első pont, ahol a gazdik sejtik, hogy valami gond van, mivel kedvencük a lehelete bűzössé válik, és felismerik a fogkő eltávolítás szükségességét.

A fogkövesség következménye

A fogkő alatt a fogíny begyullad, a fájdalom miatt az állat nem szívesen eszik, még kevésbé rágja meg a falatot, ami emésztési zavarokhoz is vezethet. A gyulladt íny sorvadásnak indul, és a fogak meglazulnak. Akár a teljes fogazat elvesztéséig fajulhat a dolog, sőt a szájüregi gyulladásos gócok a szervezet távolibb pontjain is gyulladást kelthetnek, bakteriális gócai lehetnek pl. vesegyulladásnak, reumás ízületi gyulladásoknak vagy szívbelhártya-gyulladásnak.

Hogyan előzhető meg?

Táplálék választás:

Fontos, hogy a kutyák / macskák rendszeresen rágjanak, ilyen szempontból a nagyobb szemű, helyes szemcse kialakítású száraz tápok előnyösebbek. Kutyák részére adhatunk műcsontot, rágókát, ill. olyan főtt sertés vagy marha csontot, amit megenni nem tud, viszont a rágcsálásával segít eltávolítani a lepedéket a fogak felszínéről.  Adhatunk kifejezetten fogkő képződést csökkentő tápot, mint pl. a Royal canin, vagy a Trovet fogkő elleni gyógytápjai, illetve a lepedéket eltávolító szemcse kialakítású Eukanuba kutya-, vagy az Iams macskatápok. Házikoszttal etetett kutyák – macskák számra a fogkefeként funkcionáló jutalomfalatok napi rendszerességű adásával csökkenthetjük a fogkövesség kialakulását, mint pl. a Pedigree Dentastix vagy cicáknak a Whiskas Dentabites.

Fogmosás

Fogkőképződésre fokozottan hajlamos kutyákat érdemes már kölyökkortól hozzászoktatni a fogmosáshoz. Számtalan fogkefe és fogkrém elérhető kutyák számára, melyeket heti 1-2x alkalmazva sokat tehetnek kedvencük egészségének megőrzéséért.

Táplálék kiegészítők

A PlaqueOff Animal nevű, por állagú készítmény tengeri alga kivonatot tartalmaz, amelyet adott mennyiségben a táplálékra kell szórni. Az emésztés során felszívódva olyan összetételű nyál képződik, amely segít fellazítani a lepedéket, és megakadályozza a fogkő lerakódását a fogakon.

A Vet Aquadent szájhigiéniai oldat a kutyák ivóvizéhez adva fertőtlenítő és fogkő képződést lassító hatást fejt ki.

Ha már kialakult a baj…

Az állatok fogkövét csak altatásban lehet eltávolítani.  A gyakori altatás azonban megterheli a szervezetet, így újra hangsúlyoznám a megelőzés jelentőségét.

A fogkő eltávolítása csak bódításban végezhető, így az állatok biztonsága érdekében ezeket a beavatkozásokat csak rendelőben végzem. Kistestű kutyák és macskák esetében háztól-házig rendszerben megoldható, tehát elmegyek az állatért, elviszem a szerződött partner rendelőbe, majd ébredés vissza is szállítom. Ennek költsége 15.000-18.000Ft közt alakul. Időpontért hívjon bizalommal!

Dr. Menyhért Zsuzsanna

error: Content is protected !!